Betygshets

Idag på matten fick jag en mycket märklig tanke. Vad gjorde man i skolan innan man hade betyg?

När jag insåg vad jag tänkte måste jag erkänna att det skrämde mig, och jag började seriöst fundera över om jag egentlign har en normalt funtad hjärna eller inte (förmodligen inte, men man fårr väll hoppas på det bästa ;). Vad har hänt när betygen är det enda som räknas? När några bokstäver och siffror avgör precis vem du är. Avgör hela din framtid. Och varför ska det vara nödvändigt att vara en stjärna på idrott för att ha en chans att bli exempelvis läkare?

Människor borde vara värda mer än några tecken. Men så är det inte. Och samtidigt måste jag erkänna att jag vinner i bokstavslotteriet, utan ansträngning. Medans andra ständigt förlorar. Jag tror ibland att någon har fuskat och gett mig en vinstlott jag inte förtjänar. Och jag undrar varför. Eftersom jag tror att allt har en djupare mening.

Vad tror ni?
Bless and ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0